02 december 2021

Brief van Paul Blokhuis inzake vergoeding Kaftrio

 




02 december 2021 
Brief van Paul Blokhuis inzake vergoeding Kaftrio

Aan cie VWS
Van Paul Blokhuis, staatssecretaris VWS

Brief


Datum O2 december 2021

Betreft Inzake
Vergoeding Kaftrio

Geachte voorzitter,

Tijdens het ordedebat van 17 november 2021 is mij verzocht om een brief inzake de vergoeding van Kaftrio aan uw Kamer te sturen.

Via deze brief bericht ik u over de vergoeding van Kaftrio en de prijsonderhandelingen die ik op dit moment met de fabrikant van Kaftrio voer.

Op 29 april 2021 heeft Zorginstituut Nederland advies uitgebracht over pakketopname van Kaftrio als behandeling bij cystische fibrose (taaislijmziekte)

1. Het Zorginstituut oordeelde positief over de werking van Kaftrio maar concludeerde ook dat de kosteneffectiviteit van Kaftrio zeer ongunstig is en dat de prijs die de fabrikant vraagt onverklaarbaar hoog is. Daarmee legt het middel een groot beslag op het Nederlandse zorgbudget waardoor verdringing van andere zorg dreigt.
2. Het Zorginstituut adviseerde mij daarom om Kaftrio niet op te nemen in het basispakket, tenzij er wordt voldaan aan een aantal voorwaarden, waaronder een prijsreductie. 

Om die reden ben ik met de fabrikant in onderhandeling getreden over de prijs van Kaftrio. 


Tot op heden heb ik met de fabrikant helaas nog geen overeenstemming kunnen  bereiken over de prijs van Kaftrio. De vertrouwelijkheid van de onderhandelingen staat mij niet toe om in detail te treden over de inhoud en voortgang van de prijsonderhandelingen. Wel kan ik aangeven dat ik op dit moment nog intensief in gesprek met de fabrikant ben en verwacht op korte termijn een definitief vergoedingsbesluit over Kaftrio te nemen, maar concrete tijdslijnen kan ik helaas niet geven.

Daarvoor ben ik ook afhankelijk van de termijn waarop de fabrikant reageert op mijn voorstellen. Een overheidsinterventie met een beoordeling en een onderhandeling is helaas een noodzakelijk kwaad, dat tijd kost en daarmee op gespannen voet staat met het belang van patiënten die in aanmerking komen voor het desbetreffende geneesmiddel, in dit geval Kaftrio. Dat steekt mij ook.

Ik realiseer me ook goed hoe belangrijk Kaftrio voor patiënten met taaislijmziekte is en dat de onzekerheid over de vergoeding van Kaftrio bijzonder zwaar is. Dit heb ik ook benadrukt in het gesprek dat ik onlangs heb gehad

Tegelijkertijd ben ik van mening dat niet deze overheidsinterventie, maar de hoge prijzen die geneesmiddelenfabrikanten vragen een drempel vormen voor directe patiënttoegang. Voor patiënten die niet kunnen wachten vraag ik fabrikanten om tijdens de prijsonderhandeling hun geneesmiddel in beginsel gratis beschikbaar te stellen.

Ik houd fabrikanten van geneesmiddelen, gezien hun keuzes met betrekking tot de prijsstelling van hun geneesmiddelen, primair verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van het geneesmiddel tijdens de onderhandelingen. De fabrikant stelt Kaftrio momenteel beschikbaar voor ernstig zieke patiënten die voor 21 augustus 2021 met een behandeling gestart zijn.

Ik heb de fabrikant gevraagd om Kaftrio tijdens de onderhandeling voor alle patiënten die voor het geneesmiddel in aanmerking komen beschikbaar te stellen.

Ik ben, onder voorwaarden, ook bereid om de kosten voor de beschikbaarheidsstelling mee te wegen in mijn onderhandelingen mede fabrikant. De fabrikant is tot op heden niet ingegaan op mijn voorstel.

Ik span mij in om de onderhandelingen over Kaftrio zo snel mogelijk af te ronden. Ik zal uw Kamer informeren zodra ik een definitief vergoedingsbesluit over Kaftrio heb genomen.




*Noot

Opmerking, de NCFS schrijft op haar site, citaat:
'Per brief heeft Staatssecretaris Paul Blokhuis vanmiddag Kamervragen beantwoord over het medicijn (elexacaftor/tezacaftor/ivacaftor (Kaftrio). De vragen waren gesteld door Kamerlid Vicky Maeijer van de PVV.' Dit is feitelijk onjuist!

Bovengenoemde brief betreft geen reactie op Kamervragen, maar is een verzoek van aan alle leden van de vaste Kamercie VWS.
Zij stemden in met de e-mailprocedure van Vicky Maeijer.

De procedure is dan dat de griffier namens de vaste Kamercie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport de bewindspersoon benadert.

Dit is dus ook gebeurd!

De griffier en heeft vervolgens schriftelijk Paul Blokhuis verzocht om de brief over de vergoeding van het middel Kaftrio, waar op 17 november jl. tijdens de plenaire RvW om is verzocht, op uiterlijk donderdag 2 december 2021 aan de Kamer te doen toekomen.
Waarbij de griffier opmerkt: citaat website Rijksoverheid:'Op de e-mailprocedure over het verzoek van het lid Maeijer (PVV) is als volgt gereageerd:
• De fracties van VVD, D66, SP, PvdD, JA21, Fractie Den Haan en BBB steunen het verzoek;
• Van de overige fracties is geen reactie ontvangen.'
Wat hierbij opvalt, is dat de regeringspartijen en zij die VWS bemannen met bewindslieden (CDA en de CU ) niet hebben gereageerd op de emailprocedure.

Dit terwijl zij op 17 november 2021 wel om een brief van Paul Blokhuis verzochten maar géén debat wensten!!!
Waarvan akte!'





Aanleiding en kanttekeningen

29 november 2021 | Vaste cie VWS cie verzoekt brief inzake vergoeding Kaftrio

*Noot
Op de e-mailprocedure over het verzoek van het lid Maeijer (PVV) is als volgt gereageerd: • De fracties van VVD, D66, SP, PvdD, JA21, Fractie Den Haan en BBB steunen het verzoek; • Van de overige fracties is geen reactie ontvangen. 

28 november 2021 | 
''Waar blijft Kaftrio-brief van Paul Blokhuis?' 24 november 2021 | Citaat uit commissiedebat Rechtsstatelijke ontwikkelingen in de Europese Unie | Lid Maeijer | 'Vorige week was er onvoldoende steun om een debat te houden over Kaftrio, een middel tegen taaislijmziekte. 1.600 patiënten in Nederland wachten zwevend tussen hoop en vrees nog steeds op de uitkomst van de onderhandelingen, terwijl het in 21 andere Europese landen al vergoed wordt. Zij vragen zich af of het voor hen nog wel op tijd komt. Daar debatteren we allemaal niet over, maar wel over de rechtsstatelijke ontwikkelingen in de Europese Unie aan de hand van een rechtsstaatverslag van de Europese Commissie'... 17 november 2021 | Verzoek debat, geen steun debat, wel steun brief





Mucomedia® Blog | Muco @ Friends






Leuke Paasbingo met mooie prijzen !

  Waar? In het gezellige Café Harwich "De Aardappel" Rietdijkstraat 106-A 3151 GH Hoek van Holland rvdb1999@gmail.com